Auris Prof. Groenschool Aurislogo

Overgang naar een andere school

Als een kind twaalf jaar is, komt het eind van de basisschooltijd in zicht. Op die leeftijd zijn de meeste kinderen ook toe aan een nieuwe stap in hun ontwikkeling. Belangrijk voor de leerling is welk type vervolgonderwijs bij hem past. We geven een advies voor het vervolgonderwijs en bespreken dit met de ouders. Het ontwikkelingsperspectief (OPP) is hierbij belangrijk. Misschien kan de leerling naar het regulier voortgezet onderwijs. Of de leerling heeft nog behoefte aan ondersteuning vanuit het cluster 2-onderwijs. Als de leerling nog behoefte heeft aan ondersteuning vanuit het cluster 2-onderwijs, zijn er verschillende onderwijsarrangementen mogelijk: licht, medium en intensief. Onder het kopje ‘Onderwijsarrangementen’ leest u meer over de mogelijkheden en hoe die aanlsluiten op de onderwijsbehoefte van de leerling.

Tussentijdse schoolverlaters
Wij volgen jaarlijks hoeveel leerlingen onze school tussentijds verlaten en waar zij naartoe gaan. Onze ambitie is om van leerlingen die tussentijds uitstromen, over te plaatsen naar het reguliere onderwijs (basisonderwijs en speciaal basisonderwijs).

In schooljaar 2014-2015 is van de tussentijdse uitstroom 74% van de leerlingen naar regulier onderwijs uitgestroomd. In schooljaar 2015-2016 lag dit percentage op 73%. In schooljaar 2016-2017 lag dit percentage op 71%.

Eindschoolverlaters
Wij volgen jaarlijks waar onze leerlingen uit groep 8 naar toe gaan. Onze ambitie is dat onze leerlingen verder gaan op het voor hen hoogst haalbare niveau. Hierbij kijken wij samen met ouders en leerling welk type school het beste bij hem of haar past. 

In schooljaar 2014-2015 is 88% van de eindschoolverlaters naar een vmbo-richting of hoger uitgestroomd. In schooljaar 2015-2016 lag dit percentage op 64%. In schooljaar 2016-2017 lag dit percentage op 85%.

Bestendiging
Wij volgen jaarlijks of onze uitstroomadviezen goed zijn geweest, of de oud-leerling nog doet wat wij hebben geadviseerd. Onze ambitie is een percentage van minstens 90%. Als er sprake is van een onderwijstype bij een leerling, dan onderzoeken wij de oorzaak hiervan.

Van de leerlingen die in het schooljaar 2013-2014 zijn uitgestroomd, is er bij 58 van de 64 leerlingen sprake van bestendiging; de leerlingen zitten nog steeds op het type onderwijs waarvoor gekozen is. Dit is 90%. Bij 3 leerlingen is geen sprake van bestendiging. Dit is 5%. Bij 3 leerlingen kon de bestendiging niet worden onderzocht. Dit is 5%.

Van de leerlingen die in het schooljaar 2014-2015 zijn uitgestroomd, is er bij 44 van de 59 leerlingen sprake van bestendiging; de leerlingen zitten nog steeds op het type onderwijs waarvoor gekozen is. Dit is 75%. Bij 13 leerlingen is geen sprake van bestendiging. Dit is 22%. Bij 2 leerlingen kon de bestendiging niet worden onderzocht. Dit is 3%.

Van de leerlingen die in het schooljaar 2015-2016 uitgestroomd zijn, is er bij 59 van de 80 leerlingen sprake van bestendiging; de leerlingen zitten nog steeds op het type onderwijs waarvoor gekozen is. Dit is 74%. Bij 18 leerlingen is geen sprake van bestendiging. Dit is 22%. Bij 3 leerlingen kon de bestendiging niet worden onderzocht. Dit is 4%.

  • Rust en structuur
  • Rust en structuur

    We willen voor leerlingen een veilige omgeving creëren die uitdaagt om te leren. Dit doen we door structuur aan te brengen en duidelijke regels te stellen. 

  • Professioneel
  • Professioneel

    We werken met een zeer professioneel team. Leerkrachten, logopedisten, onderwijsassistenten en pedagogen werken samen aan goed opbrengstgericht onderwijs en zorg voor elke leerling. 

  • Totale communicatie
  • Totale communicatie

    We bevorderen de taalontwikkeling van onze leerlingen met diverse middelen. Leerstof maken we beeldend met picto's, foto's en tekeningen en we maken gebruik van ondersteunende gebaren.

  • Spel en plezier
  • Spel en plezier

    Leren met plezier en spelenderwijs leren. Samen spelen en samenwerken. In een positieve atmosfeer leren van en mét elkaar. 

  • Overal taal
  • Overal taal

    In alle lessen is er veel aandacht voor taal. Bevorderen van de communicatieve ontwikkeling staat centraal bij creatieve vakken, gymnastiek, wereldoriëntatieen lessen sociaal-emotionele ontwikkeling.