Auris Prof. Groenschool Aurislogo

Begeleiding op de reguliere school

Bart heeft aardrijkskundeles. Hij vangt wel wat op van wat de juffrouw zegt, maar hij kan haar niet goed volgen. Waar heeft ze het nou precies over? Het gaat hem ook allemaal veel te snel. Dan stelt de juffrouw hem een vraag. Die snapt Bart wel. Maar als hij antwoord wil geven, kan hij niet op de juiste woorden komen. Hij zucht diep en geeft het op…

De ontwikkeling van taal en spreken gaat niet altijd vanzelf. Er zijn kinderen die daarvoor specifieke hulp en begeleiding nodig hebben. Bart is zo’n leerling. Leren is voor hem een lastige klus, omdat hij gesproken en geschreven taal niet gemakkelijk kan begrijpen en verwerken. Leerlingen als Bart kunnen in aanmerking komen voor toewijzing van een onderwijsarrangement. Dit geldt ook voor leerlingen die doof of slechthorend zijn.

Onderwijsarrangementen
Voldoet uw kind aan de toelatingscriteria voor begeleiding vanuit Auris, dan krijgt uw kind een onderwijsarrangement toegewezen. Bij een licht- of medium onderwijsarrangement gaat uw kind naar een reguliere basisschool. Medewerkers van Auris begeleiden uw kind of de leerkracht van uw kind op de school zelf. Zo kan uw kind de lessen gewoon blijven volgen en toch extra ondersteuning krijgen. Voordat de ondersteuning begint, worden afspraken gemaakt over hoe de ondersteuning er uit komt te zien. Krijgt uw kind een intensief onderwijsarrangement toegewezen, dan gaat uw kind naar het speciaal onderwijs. Meer over ons speciaal onderwijs leest u op deze website.

  • Rust en structuur
  • Rust en structuur

    We willen voor leerlingen een veilige omgeving creëren die uitdaagt om te leren. Dit doen we door structuur aan te brengen en duidelijke regels te stellen. 

  • Professioneel
  • Professioneel

    We werken met een zeer professioneel team. Leerkrachten, logopedisten, onderwijsassistenten en pedagogen werken samen aan goed opbrengstgericht onderwijs en zorg voor elke leerling. 

  • Totale communicatie
  • Totale communicatie

    We bevorderen de taalontwikkeling van onze leerlingen met diverse middelen. Leerstof maken we beeldend met picto's, foto's en tekeningen en we maken gebruik van ondersteunende gebaren.

  • Spel en plezier
  • Spel en plezier

    Leren met plezier en spelenderwijs leren. Samen spelen en samenwerken. In een positieve atmosfeer leren van en mét elkaar. 

  • Overal taal
  • Overal taal

    In alle lessen is er veel aandacht voor taal. Bevorderen van de communicatieve ontwikkeling staat centraal bij creatieve vakken, gymnastiek, wereldoriëntatieen lessen sociaal-emotionele ontwikkeling.