Kwaliteit
Kwaliteit
De kwaliteit van onze school wordt bepaald door verschillende aspecten. Al deze aspecten zijn even belangrijk en vormen samen onze kwaliteitszorg. Door op een onderdeel te klikken vind je meer informatie over waar we staan, wat onze ambities zijn en hoe we daar willen komen. Onze plannen en ambities komen ook terug in het school- en/of jaarplan. Het schoolplan vind je onder Onze school.
Cliëntervaringsonderzoek (CEO)
Om de tevredenheid van ouders, leerlingen, medewerkers (bv. leraren, onderwijsassistenten) en onze specialisten (bv. logopedisten, orthopedagogen) in kaart te brengen, wordt elke twee jaar het cliëntervaringsonderzoek (CEO) afgenomen. Alle medewerkers, specialisten, ouders en leerlingen ontvangen een digitale vragenlijst met vragen. De vragen gaan onder andere over: onderwijs, begeleiding, ontwikkelingsperspectief, communicatie, ouderbetrokkenheid en procedures. De antwoordschaal bestaat uit oneens (1), meer oneens dan eens (2), meer eens dan oneens (3) en eens (4). Hieronder zijn de resultaten van het CEO van 2021 te zien. De resultaten op het gebied van (sociale) veiligheid worden apart weergegeven onder ‘Veiligheid’.
Na afloop van het onderzoek organiseren wij een stakeholderreview. Dit is een gesprek waarbij de teamleider, medewerkers, specialisten en ouders de resultaten bespreken. Aan de hand van dit gesprek wordt bepaald waar de school staat, waar we willen staan en hoe we daar komen.
De school is trots op de communicatie en het contact met ouders. Er is een positieve ontwikkeling zichtbaar bij het samen met ouders doelen formuleren. Het onderwijs voldoet in hoge mate aan de verwachting van de ouders. De procedures rondom het uitstroomproces kunnen duidelijker. Een ander verbeterpunt is leerlingen beter inlichten over wat er van hen verwacht wordt tijdens de lessen en ervoor zorgen dat zij actief mee doen.
De school heeft de volgende actiepunten geformuleerd:
- Het invoeren van het expliciete directe instructiemodel.
- Leerlingen meenemen in hun doelen.
- Nog beter aansluiten bij de doelgroep door praktisch leren en talentontwikkeling.
- Aan het begin van het schooljaar het PeTOS thema: Ik en mijn TOS (psycho-educatie)
- Voorlichting naar ouders over het proces rondom arrangement en uitstroom.
- Training voor medewerkers: hoe schrijf je een begrijpelijk OPP
Veiligheid
Wij willen graag dat iedereen zich veilig voelt op school. Daarom wordt jaarlijks de veiligheidsmonitor afgenomen. Dit is een vragenlijst waarmee het gevoel van veiligheid op de school in kaart wordt gebracht. Om het jaar wordt deze vragenlijst tegelijk afgenomen met het CEO, dan vullen ook ouders, medewerkers en specialisten de vragen in. Het andere jaar is de veiligheidsmonitor een losse vragenlijst enkel voor leerlingen. In 2024 is de vragenlijst alleen bij leerlingen afgenomen.
Om rekening te houden met de mogelijkheden van al onze leerlingen zijn vier versies van de vragenlijst voor leerlingen beschikbaar:
- een versie met de vragen en tekst;
- een voorgelezen versie met tekst;
- een versie met op elke pagina één vraag ondersteund door NmG;
- een versie met op elke pagina één vraag met NGT.
De antwoordschaal bestaat uit oneens (1), meer oneens dan eens (2), meer eens dan oneens (3) en eens (4). De stellingen in de rubriek Sociale veiligheid 2 zijn negatief geformuleerd en hebben een omgekeerde antwoordschaal: nooit (1), soms (2), vaak (3) en altijd (4). Een lagere score op deze schaal geeft dus aan dat de leerlingen een hogere sociale veiligheid ervaren. Hieronder zijn de resultaten weergegeven voor de leerlingen, aangezien zij ieder jaar bevraagd worden.
* Let op, hier geldt een andere antwoordschaal
De leerlingen van de Prof. Groenschool voelen zich veilig en geven de school een 8,2. Er wordt blijvend ingezet op sociale veiligheid en monitoren van (online) pestgedrag. Dit doen we onder andere door het geven van mediawijsheid. Oudere leerlingen geven aan dat ze het bij de begeleiding in de klas fijn vinden als ze nog duidelijker weten in de les wat ze goed of fout doen. Volgend schooljaar is een aandachtspunt het explicieter feedback geven aan leerlingen.
Sinds 2020 wordt de sociale veiligheid ook gemeten bij jonge leerlingen (groep 1 tot en met 4). Bij deze groep leerlingen gaat een onderwijsassistent individueel in gesprek met de leerlingen om zo samen een aangepaste versie van de vragenlijst in te vullen. Bij alle stellingen is gebruik gemaakt van een tweepuntsantwoordschaal, met een minimale score van 1 en een maximale score van 2. Een hoge waardering op de stellingen betekent een hoge mate van sociale veiligheid en welbevinden onder de leerlingen.
De resultaten laten zien dat de jonge leerlingen zich in hoge mate veilig voelen op school.
Uitstroom en bestendiging
Wij houden bij naar welk niveau vervolgonderwijs onze leerlingen uitstromen. Ook houden we bij of leerlingen uitstromen volgens de verwachte uitstroombestemming in het ontwikkelingsperspectief en of leerlingen twee jaar na het uitstromen nog steeds op dezelfde bestemming zitten (bestendiging). Deze gegevens worden jaarlijks door de Onderwijsinspectie uitgevraagd over het afgelopen schooljaar.
Jaarlijks stromen leerlingen uit ons onderwijs uit naar het regulier onderwijs, het speciaal onderwijs of het (speciaal) voortgezet onderwijs. Wanneer een leerling vóór het einde van groep 8 uitstroomt, spreken we van tussentijdse uitstroom. Het streven is om zo veel mogelijk leerlingen, wanneer zij daaraan toe zijn, tussentijds uit te laten stromen naar het regulier onderwijs (regulier basisonderwijs en speciaal basisonderwijs) in het kader van passend onderwijs. In sommige gevallen stroomt een leerling tussentijds uit naar een andere school voor speciaal onderwijs. Een leerling kan bijvoorbeeld vanwege een verhuizing naar een andere school moeten, of er wordt geconstateerd dat de leerling beter op zijn plek is op een school voor leerlingen met ernstige gedragsstoornissen en/of psychiatrische problematiek.
Uitstroombestemmingen
In schooljaar 2022-2023 zijn in totaal 52 leerlingen uitgestroomd. Hiervan zijn 36 leerlingen tussentijds uitgestroomd. Van deze leerlingen is 92% uitgestroomd naar het regulier onderwijs (regulier basisonderwijs en speciaal basisonderwijs). Dit is een stijging vergeleken met voorgaande jaren. Onze ambitie is dat 75% van de leerlingen die tussentijds uitstromen, uitstromen naar het regulier onderwijs. Deze ambitie is ruim behaald.
Naast de tussentijdse uitstroom, wordt ook de einduitstroom in kaart gebracht. In 2022-2023 zijn 16 leerlingen uitgestroomd vanuit groep 8. Net zoals voorgaande jaren, stroomt het grootste gedeelte van de leerlingen uit naar het vmbo bbl + kbl (56%). We streven er naar dat minstens 70% van de eindschoolverlaters verder gaat op vmbo niveau of hoger. Dit is dit jaar ruim behaald, 87%, en een mooie stijging vergeleken met vorig jaar (56%). Of dit streven gehaald wordt, hangt af van de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen.
Uitstroombestemming volgens OPP
Wij houden bij of de uitstroombestemming overeenkomt met de verwachting in het ontwikkelingsperspectief. Sinds dit jaar wordt dit niet meer vergeleken met het ontwikkelingsperspectief van twee jaar geleden maar met het meest recente ontwikkelingsperspectief. In schooljaar 2022-2023 is 100% van de (einduitstroom-)leerlingen uitgestroomd volgens het niveau uit het ontwikkelingsperspectief. Dit percentage is meer dan verdubbeld vergeleken met vorig jaar. Daarbij speelt het feit dat nu met het meest recente uitstroomperspectief vergeleken wordt ook een rol.
Wij werken vanaf eind groep 3 met de OPP-trap. Dit instrument maakt visueel of wij qua leerrendement nog op koers zitten richting de geplande uitstroombestemming. Hierdoor zijn wij nog beter in staat ons onderwijsaanbod af te stemmen op de onderwijsbehoefte van de leerling.
De ambitie is dat minstens 90% van de leerlingen uitstroomt volgens het perspectief. Dat is dit schooljaar ruim behaald.
Bestendiging
Tot slot hebben we in kaart gebracht of de leerlingen die in schooljaar 2021-2022 zijn uitgestroomd, op 1 oktober 2023 nog steeds op dezelfde bestemming zitten als waarnaar zij zijn uitgestroomd. Van de leerlingen zit 92% nog op een bestemming van hetzelfde niveau. Dit is vergelijkbaar met vorige jaren. De school streeft naar 90% bestendiging en heeft dit behaald.
Conclusies en actiepunten
Conclusie:
De afgelopen 2 jaar hebben wij onze zorgcyclus aangepast om meer zicht te krijgen op onze leerlingen. Leerlingen worden zowel individueel als op groepsniveau gevolgd, hierdoor hebben we beter zicht op waar de leerling zit qua leerontwikkeling en kunnen we ons aanbod hierop afstemmen. Wij zijn dan ook erg trots op onze resultaten. Op alle items zijn onze ambities behaald.
Actiepunten:
Komend schooljaar willen we onze resultaten vasthouden of nog meer verbeteren. Dit willen wij doen door onze huidige werkwijze te handhaven en door onze uitgestroomde leerlingen te volgen. Wij willen voor onszelf inzichtelijk krijgen hoe de overstap van de leerlingen naar de nieuwe school gegaan is op taal-, didactisch- en sociaal-emotioneel gebied. Hiervoor nemen wij na 3 maanden contact op met de nieuwe school van de leerlingen. Resultaten verzamelen wij op een centrale plaats en worden 1x per jaar geanalyseerd. Wij hopen met deze informatie onze kennis rondom uitstroom verder te vergroten en ons verder te verbeteren.
Kindbegrip
Ook toetsen we de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen van groep 1 t/m 8 met behulp van Kindbegrip. Dit is een vragenlijst die de leraar per kind invult. We onderzoeken of de kinderen prettig in de groep functioneren. Daarnaast onderzoeken we de relatie tussen de leraar en het kind en de kinderen onderling. Ook het gevoel van veiligheid dat kinderen binnen de school en groep ervaren wordt onderzocht. We bespreken de uitkomsten van Kindbegrip tweemaal per jaar met het kernteam en de orthopedagoog/intern begeleider (IB).
Inspectie
De onderwijsinspectie doet eens in de vier jaar een uitgebreid onderzoek bij het bestuur en de scholen van Auris. Hiermee onderzoeken ze of alle leerlingen onderwijs krijgen van voldoende kwaliteit. En of scholen voldoen aan de wet- en regelgeving en of ze hun financiën op orde hebben. De onderwijsbesturen zijn hiervoor verantwoordelijk en daarom doet de inspectie een uitgebreid onderzoek bij ieder bestuur.
In 2019 is de Stichting Onderwijs Koninklijke Auris Groep voor het laatst beoordeeld. De kwaliteit van het onderwijs is beoordeeld met een voldoende. Het laatste rapport is te vinden op de website van de onderwijsinspectie (zoek op ‘Stichting Onderwijs Koninklijke Auris Groep’). Op deze pagina zijn ook de specifieke resultaten per school te vinden.
Meer informatie over de onderzoeken van de inspectie is te vinden op de website van de onderwijsinspectie.
Leeropbrengsten
De leerresultaten van Auris Professor Groenschool worden op schoolniveau verzameld. De gegevens leggen we naast de vastgestelde ambitie schoolstandaarden. Voor de groepen 1-2 gebruiken wij Mijn Kleutergroep om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen en voor de groepen 3 t/m 8 gebruiken wij Leerling in Beeld (Cito).
Door middel van een analyse per groep kunnen wij de resultaten bespreken. Naar aanleiding van de bespreking willen wij de volgende verbeteracties inzetten voor dit schooljaar:
Leerlijn uitrollen begrijpend lezen voor de groepen 1 t/m 8
- Schoolbreed werken met het directe instructie model.
- Borging Kind Begrip en vaststellen normeringskader.
- Versterken leerkrachtvaardigheden op gebied van rekenen, woordenschat en digitale geletterdheid.
- Implementatie nieuwe taalmethode.
- Implementatie methode Blink (Burgerschap ontwikkeling)
Interne audits
Minimaal elke vier jaar vindt een interne audit op de school plaats. Het auditteam komt dan langs op de school en onderzoekt of de school werkt volgens de goede procedures. De laatste interne audit heeft plaatsgevonden in maart 2023.
Tijdens de interne audit is de Auris Prof. Groenschool positief beoordeeld over de vier kwaliteitsgebieden. De interne audit commissie heeft het didactisch handelen en de veiligheid zelfs als goed beoordeeld. Leraren laten diverse kenmerken van lesgeven zien die passen bij de doelgroep zoals een rustig spreektempo, het geven van voldoende tijd voor auditieve verwerking, gebruik van heldere taal tijdens de uitleg, het ‘vangen’ van taaluitingen van leerlingen en deze (indien nodig ) gecorrigeerd teruggeven. De prettige sfeer en rust in de school is duidelijk aanwezig.
Professionalisering
De ontwikkeling van onze medewerkers staat niet stil. Intern organiseren wij verschillende studiedagen en daarnaast nemen onze medewerkers ook actief deel aan diverse externe cursussen en opleidingen, zoals de TOS-modules van TOP expertise, Met Woorden in de Weer, Nederlands met Gebaren en Met Sprongen Vooruit.
Schoolondersteuningsprofiel
Alle scholen van Auris bieden extra ondersteuning aan leerlingen. Met extra bedoelen wij dat we meer bieden dan een reguliere school. Denk bijvoorbeeld aan ondersteuning door de logopedist. Dat biedt iedere school van Auris. In de schoolgids lees je welke extra ondersteuning alle scholen van Auris bieden.
Hieronder lees je meer over onze voertaal, leerlingpopulatie, voorzieningen, medewerkers en leervoorwaarden.
Voertaal
Op Auris Prof. Groenschool is gesproken Nederlands de voertaal. In de lessen in de onderbouw wordt gebruik gemaakt van Nederlands met Gebaren (NmG). Het gesproken Nederlands wordt zoveel mogelijk visueel ondersteund.
Kenmerken van de leerlingpopulatie
Bij Auris Professor Groenschool kunnen leerlingen worden toegelaten die een onderwijsarrangement hebben ontvangen vanuit de CvO voor cluster 2 onderwijs. Het onderwijsaanbod is voornamelijk gericht op leerlingen met een TOS. Een leerling komt op Auris Professor Groenschool:
- Als de leerling een auditieve beperking en/of een ernstige taalontwikkelingsstoornis heeft (de ernstmaat);
- én de leerling daardoor ernstige beperkingen ondervindt in de onderwijsparticipatie die gerelateerd zijn aan zijn auditieve beperking en/of taalontwikkelingsstoornis (de onderwijsbehoefte);
- én wanneer extra ondersteuning middels een ondersteuningsarrangement cluster 2 op een reguliere school, niet toereikend is om te voldoen aan de onderwijsbehoeften van de leerling;
- de leerling toelaatbaar wordt geacht door de CvO tot een intensief onderwijsarrangement.
Voorzieningen
De Auris Prof. Groenschool beschikt over de volgende fysieke voorzieningen:
- We hebben een personenlift voor leerlingen met een fysieke beperking die niet in staat zijn zelfstandig de trap op en af te lopen.
- Onze leerkrachten worden auditief ondersteund met behulp van SOLO-apparatuur. Hierdoor kunnen leerlingen met een auditieve beperking de instructie volgen.
- In de onderbouw is er een verzorgingsruimte, waarbij leerlingen in een uitzonderlijk geval verschoond kunnen worden.
- Voor leerlingen is het mogelijk leerlingenvervoer aan te vragen wanneer zij op afstand van de school woonachtig zijn.
Daarnaast beschikken we over de volgende organisatorische voorzieningen:
- Er worden gerichte lessen gegeven die gericht zijn op communicatieve vaardigheden. Deze worden verzorgd door logopedisten in samenwerken met de leerkracht.
- Er wordt bewust gewerkt met een leerroutekaart leren-leren, waarbij de vaardigheden voor het executieve functioneren worden getraind, zoals plannen, organiseren, taakinitiatie en volgehouden aandacht.
- Binnen de groepen wordt lesgegeven aan de hand van EDI (Effectieve Directe Instructie), waardoor het mogelijk is drie niveaugroepen binnen één jaar te bedienen.
- Bij alle leerjaren is er extra ondersteuning in de vorm van onderwijsassistenten of leerkrachtondersteuners voor verdieping, verrijking en of pre-teaching .
Medewerkers
In het onderstaande overzichtstaan de specialisten van de school.
Op de Auris Prof. Groenschool werken we nauw samen met de Ambulante Dienst en het Aanmeldpunt.
In de school is ook een externe fysiotherapeut, speltherapeut, krachttraining en een naschoolse behandelgroep aanwezig, waar de leerlingen gebruik van kunnen maken na bespreking in de CVL.
Voor speltherapie en krachttraining is een ook verwijzing nodig van de huisarts en een TOS verklaring.
Voor de naschoolse behandelgroep is ook een TOS verklaring nodig.
De jeugdarts schakelen we in bij specifieke hulpvragen.
Leervoorwaarden
Onze expertise en ons onderwijs is gericht op leerlingen met een ernstige taalontwikkelingsstoornis en leerlingen die slechthorend zijn. Het is belangrijk dat daarnaast wordt voldaan aan de volgende leervoorwaarden:
- De leerling is leerbaar en staat open voor leren;
- De leerling heeft baat bij een aanbod gericht op het uitbreiden van de communicatieve redzaamheid;
- De leerling is verbaal en fysiek niet grensoverschrijdend naar anderen;
- De leerling kan wisselingen aan van les, leraar en ruimte, of kan dit op termijn bereiken;
- De leerling kan omgaan met interactieve lessen waarin het uitlokken van communicatie centraal staat;
- De structuurbehoefte van de leerling is niet voorliggend om tot leren te komen;
- De leerling is in staat om klassikaal (in een groep van gemiddeld 15 leerlingen) onderwijs te volgen en is aanspreekbaar op zijn gedrag.
Indien de hulpvragen specifiek liggen op het gebied van structuur en voorspelbaarheid, wordt geadviseerd plaatsing binnen een cluster 3 of 4 te onderzoeken. Er zijn geen aparte klassen (bijvoorbeeld structuurgroepen, autisme-groepen, time-out roepen of observatiegroepen) aanwezig bij Auris.
Uiteraard proberen wij alle leerlingen zo goed mogelijk onderwijs te bieden.
Een leerling die onderwijs volgt op Auris Prof. Groenschool moet baat hebben bij het aanbod waarbinnen het uitbreiden van de communicatieve vaardigheden mogelijk is. Wanneer er sprake is van een non verbale IQ-score of verbale IQ-score lager dan 80 dient een differentiaal afweging gemaakt te worden. Dat wil zeggen dat geadviseerd wordt om af te wegen of er beter aan de onderwijsbehoeften van de leerling voldaan kan worden binnen een andere onderwijsinstelling zoals het SBO dan wel cluster 3.
De school legt, in bovengenoemde gevallen, de situatie aan de CvO voor om na te gaan of de leerling nog toelaatbaar is tot het speciaal onderwijs van Auris.